Ulla
Tebelius är professor emerita i pedagogik och har tjänstgjort dels vid
Högskolan i Halmstad, dels vid Luleå tekniska universitet, institutionen i
Skellefteå.
Hon har lång erfarenhet av undervisning,
har utvecklat kurser och varit programansvarig inom idrottspedagogik,
fritidsvetenskap och högskolepedagogik samt magisterprogram i pedagogik.
Intresset för pedagogiska frågor avspeglar sig bl.a. i hennes skriftliga
produktion, som bl.a. innefattar Grundbok i forskningsmetod, Vuxenpedagogik
samt boken "Skolan i centrum". Dessutom har hon skrivit artiklar om flickor
och idrott samt ungdomsdemokrati. Hon har varit ansvarig för olika
utvärderingar, bl.a. utbildningsdepartementets satsning på
kompetensutveckling av lärare, IT i Skolan, tillsammans med HLS i Jönköping.
I början av 90-talet arbetade hon i Zambia på uppdrag av Swedish Cooperative
Centre.
Som professor i pedagogik har hon
bedrivet forskarutbildning och handlett ett 10-tal doktorander fram till
disputation. Hon har varit forskningsledare för forskningsmiljön Lärande och
Sociala Relationer (HH) samt Turism, upplevelse och fritidsvetenskap (LTU)
Hennes forskning handlar om lärande och
utveckling framförallt i fritids- och idrottssammanhang. Under 6 år arbetade
hon med att bygga upp undervisning och forskning inom området
fritidsvetenskap vid Luleå tekniska universitet. Detta har utmynnat i boken
”Fritid i senmoderna samhällen” (Studentlitteratur, 2011).
Publikationer i urval
Avhandling
Aggestedt, B. & Tebelius, U. (1977).
Barns upplevelser av idrott. Göteborg Studies in Educational Sciences 23.
Acta Universitatis Gothoburgensis
Vetenskapliga artiklar
Tebelius, U. (2009). The Significance of Sport Participation
for Teenage Girls’ Self-image. A Longitudinal Study. Kinanthropologica,
Vol.45, 2009/1
Tebelius, U. (2007).
Youth leaders’ view of their professional tasks.
World Leisure and Recreation Journal. Vol. 40, no 2
Tebelius, U. (2005).
Strategies in leisure club work. Bowling together. Seven articles from the
Malmö conference. World Leisure and European Conference in Malmö, May 23-27
Tebelius, U. (2001).The
significance of sport participation for teenage girls’ self-image. A
longitudinal study. Kinanthropologica, Vol.37, 2001/2
Tebelius, U. (1998).
Community-work; a new concept for leisure-workers? World Leisure and
Recreational Journal, no 2/98
Forsberg, L. &
Tebelius, U. (2005b). Which identity do girls
create in the stable? Bowling together. Seven articles from the Malmö
conference. World Leisure and European Conference in Malmö, May 23-27
Fritzdorf, L. &
Tebelius, U. m.fl. (2003). To implement learner-centred education at the
university – a battle against windmills. Proceedings at 8th
IUT-conference in Växjö, 18 – 19 June, 2003.
Vetenskapliga presentationer
Tebelius, U. (2007).
Socialkonstruktivistiskt perspektiv på fritid. Paper presented at
Sveriges Sociologförbunds kongress. Februari 8-9. Lunds universitet
Tebelius, U. (2005).
Strategies in leisure club work.
Paper presented at the World
Leisure European Conference, May 23-27. Malmö Högskola
Tebelius, U. (2004). How to
get youth engaged in democracy. Some experiences from leisure youth work in
Sweden. Paper presented at the 32nd
NERA Conference, March 11-14, Reykavik, Island
Tebelius, U. (2003). What
teachers talk about when they talk about school. Paper presented at the NERA
Conference, March 6-9, Köpenhamn, Danmark
Forsberg, L. &
Tebelius, U. (2005a). Horse riding as a leisure activity – a historical
review. Paper presented at the first conference of Lifestyle, Health and
Technology, June 1 - 3. Luleå tekniska universitet
Fritzdorf, L.,
Tebelius, U. (2005a).”Then it should be like this – you have to chose!”
Children designing their own computer games. Paper presented at the ITRA
Conference, July. Alicante, Spain
Fritzdorf, L., Tebelius, U. (2005b). Changing patterns of participation -
children and teachers designing computer games in school. Paper presented at
the 11th Earli Conference, August. Nicosia, Cyprus
Böcker
Tebelius, U. (2011). Fritid i senmoderna
samhällen. Lund: Studentlitteratur
Tebelius, U. & Ericsson, M. (2001).
Demokrati som procedur eller engagemang. Unga kvinnors och mäns möjlighet
till demokratisk påverkan. Forskning i Halmstad nr 4. Högskolan i Halmstad
Tebelius, U. (2000). Skolan i centrum.
Lund: Studentlitteratur
Hård af Segerstad, H., Klasson, A.,
Tebelius, U. (2007). Vuxenpedagogik. Lund: Studentlitteratur
Chaib, M., Tebelius, U. (2004).
Kompetensutveckling med IT. Sammanfattande slutrapport för
utvärderingen av satsningen IT i Skolan. Stockholm:
Utbildningsdepartementet. |